مدیرعامل فرابورس ایران گفت: نشت اطلاعات در بازار سرمایه برای برخی‌ها رانت ایجاد کرده است؛ درحالی ‌که در بورس‌های توسعه‌یافته هرگونه اطلاعات درخصوص شرکت‌ها بلافاصله در حضور رسانه‌ها شفاف‌سازی می‌شود.

امير هاموني كه در بيست و يكمين نشست كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران سخن مي‌گفت، تأكيد كرد: يكي از روش‌هاي ايجاد شفافيت ‌در بازار سرمايه، ايجاد نظام سازنده روابط سرمايه‌گذاران است كه‌ ما هنوز نتوانسته‌ايم اين نظام را در بازار سرمايه ايران اجرا كنيم.

مديرعامل فرابورس ايران ادامه داد: شركت‌ها اگر اطلاعات نهاني دارند، بلافاصله اطلاع‌رساني‌هاي لازم درخصوص آن صورت نمي‌گيرد و بعضا با مسئله نشت اطلاعات روبه‌رو هستيم كه زمينه‌هاي رانت را براي استفاده برخي افراد فراهم مي‌كند. اين در حالي است كه در بورس‌هاي توسعه‌يافته، هرگونه اطلاعات درخصوص شركت‌ها بلافاصله در حضور رسانه‌ها شفاف‌سازي مي‌شود. به گفته هاموني بهاي شفافيت در بازار سرمايه هم‌اكنون بالاست.

  • دانش‌بنيان‌ها به فرابورس بيايند

امير هاموني در ادامه در مورد پذيرش شركت‌هاي كوچك در فرابورس گفت: در 8سالي كه از تاسيس فرابورس ايران مي‌گذرد بالغ بر 500شركت، درخواست پذيرش به اين ركن بازار سرمايه ارائه كرده‌اند كه بنا به دلايل مختلف امكان راهيابي به بازار فرابورس را نداشته و از اين تعداد 20درصد پذيرش شده‌اند. مديرعامل فرابورس ايران افزود:

هدف اصلي از تاسيس فرابورس به‌كارگيري سازوكارهاي ساده‌تر و تسهيل شرايط ورود براي شركت‌هايي بوده‌ است كه به لحاظ سايز و سرمايه و باقي شرايط، امكان حضور در بورس اوراق بهادار تهران را نداشته‌اند. وي با اشاره به بازار شركت‌هاي كوچك و متوسط و اختصاص يك تابلو براي معاملات شركت‌هاي دانش‌بنيان گفت:

شرايط اين بازار را بسيار ساده‌تر از بازارهاي اصلي بورس و فرابورس درنظر گرفته‌ايم؛ به‌طور مثال بنگاه‌هاي اقتصادي در بدو ورود با مجموع حقوق صاحبان سهام 100ميليون تا 50ميليارد تومان امكان حضور در اين بازار را دارند. او افزود: اگر شركت زيان‌ده نيز باشد با ارائه چشم‌انداز روشن از سودآوري مي‌تواند درخواست پذيرش خود را به اين بازار ارائه دهد، اما مسئله مهمي كه بايد مورد تأكيد چندباره قرار بگيرد، رعايت شفافيت در ارائه صورت‌هاي مالي است كه حتما حسابرس معتمد گزارش‌هاي مالي را ارزيابي كند تا سيستم حسابداري صنعتي در شركت مورد استفاده قرار گرفته باشد.

  • شركت‌ها خود را آماده كنند

مديرعامل فرابورس در پاسخ با طرح اين موضوع عنوان كرد: در فرايند پذيرش شركت‌ها اقدامات مختلفي از سوي شركت‌ها بايد صورت گيرد كه امري زمانبر بوده و بهتر است شركت‌ها پيش از ورود به بازار سرمايه آمادگي لازم را در خود به‌وجود آورند؛ به‌عنوان مثال بحث شفافيت مالياتي، صورت‌هاي مالي حسابرسي شده، رعايت حاكميت شركتي در نحوه اداره مجموعه و...

ازجمله مهم‌ترين مواردي است كه اگر پيش از درخواست پذيرش شركت‌ها به فرابورس يا بورس رعايت شوند، بحث پذيرش آنها بسيار كوتاه شده يا حتي در يك هفته انجام مي‌شود. به گفته وي، هم‌اكنون بسياري از شركت‌ها پس از ارائه درخواست پذيرش سراغ رعايت اصول و قواعد مورد نياز مي‌روند كه همين مسئله، فرايند پذيرش را زمانبر مي‌كند.

  • نقش شركت‌هاي مشاور پذيرش پررنگ شود

هاموني در عين حال يكي ديگر از مهم‌ترين الزامات براي حضور هرچه بهتر شركت‌ها در بازار معاملات سهام شركت‌هاي كوچك را توجه به نقش شركت‌هاي مشاور پذيرش عنوان كرد و در اين خصوص گفت: در برخي بورس‌هاي توسعه‌يافته شركت‌هاي مشاور پذيرش كه نقش اثرگذاري در آماده‌سازي شركت‌ها براي حضور در بورس‌ها دارند، حتي بعضا 3تا 5سال پس از پذيرش شركت‌ها در بورس كماكان به شركت‌ها مشاوره مي‌دهند تا از مسير اصلي و استاندارد درخصوص ارائه صورت‌هاي مالي و... دور نشوند.

او تصريح كرد: در بازار سرمايه ما نيز بايد نقش اينگونه شركت‌ها هر چه بيشتر پررنگ و برجسته شود تا آماده‌سازي شركت‌ها براي پذيرش در بورس و تداوم مسير فعاليت آنها در بازار سرمايه به‌خوبي صورت گيرد.

  • بازطراحي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري

هاموني از بازطراحي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه خبر داد و گفت: هم‌اكنون صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري امكان معاملات سهام در بازارهاي اصلي بورس و بازار اول و دوم فرابورس را دارند كه در حال بازطراحي آنها براي انجام معاملات در تمامي بازارها هستيم تا حضور سرمايه‌گذاران حقيقي در معاملات بازار نيز به‌خوبي هدفمند و مديريت شود.

  • بهاي تمام‌شده وام مسكن ۲۲ درصد است

هاموني در پاسخ به اينكه علت اصلي بالارفتن قيمت اوراق تسهيلات مسكن در ماه‌هاي گذشته چه بود، گفت: در آن زمان تقاضا بالا بود اما هم‌اكنون عرضه، مناسب شده و خود بانك مسكن هم در تشديد عرضه اوراق ورود كرده و بازار متعادل‌تري داريم. به‌نظر من اين بازار توانسته در تأمين مالي ميكروفاينانس براي مردم كمك كند. هم‌اكنون روي همين نرخ‌ها كه تسه‌ها معامله مي‌شوند، بهاي تمام‌شده يك وام براي كسي كه مي‌خواهد از وام مسكن استفاده كند، چيزي حدود ۲۲ درصد در مي‌آيد.

  • برنامه‌ريزي براي تشكيل سامانه معاملاتي مجزا براي هر يك از ابزارها

مديرعامل فرابورس ايران با بيان اينكه جدا شدن سامانه معاملاتي بورس از فرابورس براي فرابورس يك فرصت ايجاد كرده، مي‌گويد: اين موضوع يك راهكار بلندمدت نيست و تنها سازوكاري است كه مديريت وضع موجود را به پيش مي‌برد. هاموني با بيان اينكه يكي از چالش‌هاي اساسي براي توسعه فرابورس تكنولوژي است، گفت: اگر بتوانيم تكنولوژي را خوب مديريت كنيم و موضوعات مخابراتي و دسترسي عموم مردم به‌ويژه آنلاين‌ها را در عرضه‌هاي اوليه بهتر كنيم قطع به يقين شرايط براي ما مطلوب‌تر خواهد شد.

هاموني در پاسخ به سؤالي درباره جدا شدن سامانه معاملاتي بورس و فرابورس گفت: اين موضوع براي فرابورس يك فرصت است. با توجه به موضوعات مخابراتي و ترافيك‌ كاري بعضا براي نمادهاي معاملاتي فرابورس به‌ويژه در عرضه‌هاي اوليه مشكلاتي پيش مي‌آمد كه اين مشكل با جدا شدن سامانه معاملاتي بورس و فرابورس برطرف مي‌شود و فرصتي براي رشد بهتر فرابورس به‌وجود مي‌آورد.

مديرعامل فرابورس تأكيد كرد: البته اين راهكار، راهكار بلندمدت براي ما نيست و تنها سازوكاري است كه مديريت وضع موجود را پيش ببريم. ما براي بلندمدت برنامه‌هايي براي توسعه تكنولوژي و توسعه ظرفيت‌هاي زيرساخت، نرم‌افزار و سخت‌افزار داريم تا بتوانيم سامانه معاملاتي مجزا براي هر كدام از ابزارهاي خاص خودمان داشته باشيم.

کد خبر 353009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha